Asset Publisher
LASY REGIONU
LASY REGIONU
Las jest najważniejszym elementem naturalnego środowiska, bogactwem oraz dziedzictwem całego narodu. Na terenach silnie uprzemysłowionych, jak ma to miejsce w przypadku RDLP w Katowicach, spełnia funkcje najistotniejsze: ochronne, środowiskotwórcze i społeczne.
Las jest najważniejszym elementem naturalnego środowiska, bogactwem oraz dziedzictwem całego narodu. Na terenach silnie uprzemysłowionych, jak ma to miejsce w przypadku RDLP w Katowicach, spełnia funkcje najistotniejsze: ochronne, środowiskotwórcze i społeczne. RDLP w Katowicach jest jedną z 17-tu regionalnych dyrekcji w Polsce i jej zasięg terytorialny wynosi 25 049 km2. Na tym obszarze znajduje się ok. 754 tys. ha lasów. Regionalna Dyrekcja zarządza 634 tys. ha gruntów Skarbu Państwa ( w tym powierzchnia leśna 618 tys. ha) oraz prowadzi nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa na powierzchni ok. 120 tys. ha.
· Przeciętna lesistość 30,5%,
· Przeciętna zasobność drzewostanów na 1ha 245m3,
· Przeciętny roczny przyrost 3,7m3 /ha,
· Przeciętny wiek drzewostanów 59 lat.
Lasy Naszego regionu położone są na terenie trzech krain przyrodniczo-leśnych: Śląskiej, Małopolskiej i Karpackiej o wysoce zróżnicowanych warunkach klimatycznych, fizjograficznych oraz siedliskowo-glebowych.
Udział siedlisk leśnych: |
|
borowe 56 % |
lasowe 27 % |
górskie 16 % |
olsy 1 % |
Udział gatunków lasotwórczych: |
Udział drzewostanów w klasach wieku: |
sosna, modrzew 66,4 % |
I klasa 13,5 % |
świerk 6,3 % |
II klasa 17,4 % |
dąb, klon, jawor, wiąz, jesion 8,2 % |
III klasa 19,8 % |
brzoza 5,7 % |
IV klasa 16,3 % |
buk 7,7 % |
V klasa 13,6 % |
jodła, daglezja 1,6 % |
VI klasa i starsze 7,9 % |
pozostałe 4,1 % |
Podstawowymi zagrożeniami dla trwałości lasów i ich zrównoważonego rozwoju w naszym regionie są nie tylko przemysłowe zanieczyszczenia atmosfery - pyłu i gazy oraz odkształcenia powierzchni ziemi spowodowane przez górnictwo, ale także coraz bardziej dotkliwie odczuwalne zjawiska o zasięgu globalnym: systematyczny wzrost średniorocznych temperatur spowodowany efektem cieplarnianym i obniżanie poziomu wód gruntowych.
Ponad 95% drzewostanów znajduje się pod wpływem szkodliwego oddziaływania przemysłu, o różnym stopniu nasilenia negatywnych objawów. Czynniki te mają negatywny wpływ na stan zdrowotny drzewostanów. Dzięki stosowaniu nowoczesnych technologii i stałemu ograniczaniu emisji gazów i pyłów przemysłowych, a przede wszystkim dzięki konsekwentnej pracy leśników zmierzającej do utrzymania i poprawy stanu lasów, ich przyszłość należy ocenić pozytywnie. Dodatkowo około 18 100 ha lasów znajduje się w strefie szkodliwego oddziaływania górnictwa. Powierzchnia drzewostanów, na której obserwuje się osiadanie terenu wskutek działalności górniczej (podziemna eksploatacja węgla kamiennego oraz cynku i ołowiu) sięga ok. 8 500 ha i dotyczy głównie nadleśnictw: Brynek, Chrzanów, Olkusz, Siewierz, Rybnik, Pszczyna, Kobiór i Katowice. Zawodnienie terenu spowodowane działalnością górniczą obserwuje się na ok. 730 ha, z czego 408 ha to zalewiska. Na terenie nadleśnictw: Chrzanów, Olkusz i Rudy Raciborskie, wskutek wydobywania na dużą skalę piasku podsadzkowego dla kopalń, uległo osuszeniu (lej depresyjny) ok. 9 570 ha drzewostanów.
Od kilku dziesięcioleci z powodzeniem prowadzi się przebudowę drzewostanów zwiększając udział gatunków liściastych. Zasada trwałego i zrównoważonego rozwoju znalazła swój wyraz we wdrożeniu ekologicznych zasad gospodarowania w lasach i utworzeniu Leśnego Kompleksu Promocyjnego "Lasy Beskidu Śląskiego". Sprawdzone w praktyce, maksymalnie zbliżone do naturalnych, zasady gospodarowania w lasach zostaną wdrożone na terenie całego regionu. Pomimo licznych zagrożeń, takich jak: pożary lasów, gradacje szkodliwych owadów i patogeniczne oddziaływanie grzybów, stan zasobów leśnych w siedemdziesięcioletniej historii Lasów Państwowych, a zwłaszcza w okresie powojennym, uległ znacznej poprawie. Powierzchnia leśna i zasoby drzewne na pniu wzrosły w tym okresie blisko o 30%.Leśnicy naszego regionu realizują z powodzeniem program "Polskiej Polityki Zrównoważonej Gospodarki Leśnej", jako bardzo ważny element polityki ekologicznej państwa, przyjętej w 1991 r. oraz w zgodzie ze zobowiązaniami międzynarodowymi przyjętymi na konferencji "Szczytu Ziemi" w Rio de Janeiro oraz Europejskich Konferencji Ministerialnych w Strasburgu i Helsinkach.
Asset Publisher
Asset Publisher
Sprzedaż detaliczna
Sprzedaż detaliczna
Regulamin Sprzedaży Detalicznej
§1
[Określenia]
-
Regulamin sprzedaży detalicznej w Nadleśnictwie Turawa, określa warunki i zasady sprzedaży drewna, choinek i stroiszu podmiotom uprawnionym zwanym dalej łącznie ,,Kupującymi”.
-
Ilość i rodzaj produktów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej uzależniona jest od wykonywanych w danym okresie prac leśnych.
-
Użyte w niniejszym regulaminie określenia oznaczają:
-
Nadleśnictwo – jednostka organizacyjna PGL LP - Nadleśnictwo Turawa;
-
Konsument – osoba fizyczna dokonująca z Nadleśnictwem czynność prawną niezwiązaną bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową;
-
Przedsiębiorca - osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną (odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną) wykonująca działalność gospodarczą.
-
Produkty – drewno, choinki i stroisz
-
§2
[Warunki ogólne]
-
Sprzedaż detaliczna co do zasady przeznaczona jest dla konsumentów detalicznych.
-
Sprzedaż detaliczną w Nadleśnictwie Turawa prowadzą upoważnione przez Nadleśniczego osoby.
-
Konsumenci nabywają produkty wyłącznie na podstawie odpowiedniego cennika detalicznego. Sprzedaż detaliczną dla Konsumentów prowadzi się bezpośrednio w leśnictwach lub (w przypadku nieobecności upoważnionej osoby) w biurze Nadleśnictwa. Upoważniona osoba w leśnictwie jest zobowiązana do wystawienia asygnaty oraz paragonu fiskalnego. W biurze Nadleśnictwa sprzedaż jest dokonywana wyłącznie na podstawie faktury VAT.
-
Przedsiębiorcy nabywają produkty na podstawie cennika detalicznego wyłącznie za zgoda Nadleśniczego. Przy sprzedaży detalicznej możliwe jest uiszczenia zapłaty przedpłatą na rachunek bankowy Nadleśnictwa lub gotówką w kasie. Przedsiębiorcy muszą być zarejestrowanymi odbiorcami drewna w PGL LP. Zakup jest dokonywany na podstawie faktury VAT wystawianej w biurze Nadleśnictwa.
-
Organizacja pozyskania kosztem nabywcy (samowyrób) jest regulowana odrębnym Zarządzeniem.
§3
[Przedmiot i ceny sprzedaży]
-
Surowiec drzewny podlegający sprzedaży detalicznej jest zgodny z obowiązującymi warunkami technicznymi oraz mającymi zastosowanie do pomiaru i klasyfikacji surowca drzewnego, publikowanymi na stronie www.drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno.
-
Sprzedaż detaliczna realizowana jest na podstawie aktualnie obowiązujących w Nadleśnictwie Turawa cenników i dotyczy wyłącznie produktów w nich wymienionych.
-
Ceny detaliczne drewna są cenami loco las po zrywce (za wyjątkiem samo wyrobu) za 1 m3.
-
Cena detaliczna choinek jest ceną za 1 sztukę drzewka.
-
Cena detaliczna stroiszu jest ceną za 1 mp.
-
Cennik detaliczny na drewno oraz cennik detaliczny na choinki i stroisz są dostępne powszechnie w biurze Nadleśnictwa, w kancelariach leśnictw oraz na stronie internetowej.
§4
[Odbiór drewna]
-
Zakupionego drewna nie wolno Kupującym zabierać bez uprzedniego doręczenia asygnaty lub faktury VAT miejscowym organom administracji leśnej oraz bez uzyskania adnotacji o wydaniu drewna.
-
Wywóz z lasu odbywa się w wyznaczonych dniach i godzinach drogami wskazanymi przez wydającego produkty.
-
Kupującego obowiązuje termin wywozu drewna podany na asygnacie lub fakturze VAT; w razie niemożności wywozu w oznaczonym terminie, Kupujący winien zgłosić się do leśnictwa o wyznaczenie nowego terminu. Po tym terminie administracja leśna nie opowiada za zakupione produkty, a Kupujący nie może rościć do Nadleśnictwa pretensji co do pogorszenia stanu jakościowego, częściowej lub całkowitej kradzieży zakupionych produktów.
§5
[Reklamacje]
-
Kupujący składa pisemną reklamację do Nadleśnictwa niezwłocznie po stwierdzeniu wady drewna, najpóźniej w terminie 14 dni od daty adnotacji o wydaniu - z tym, że reklamację wady jakościowej, której skutkiem jest szybko postępująca deprecjacja drewna (sinizna, brunatnica, zaparzenie lub inna wada, która mogła powstać po odbiorze drewna), Kupujący zgłasza w terminie 5 dni od wystawienia dokumentu wydania drewna.
Odbiór ilościowy drewna przeprowadza się w momencie jego wydania. Po odbiorze drewno nie podlega reklamacji ilościowej, za wyjątkiem reklamacji z tytułu błędnego pomiaru, która może być zgłoszona przez Kupującego wyłącznie w przypadku drewna mierzonego w pojedynczych sztukach.
-
Reklamacja rozpatrywana jest przez Nadleśnictwo w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia lub uzupełnienia reklamacji, przez upoważnionych przedstawicieli Nadleśnictwa, w dniu uzgodnionym z Kupującym. Zachowanie terminu rozpatrzenia reklamacji może nastąpić poprzez wysłanie listu poleconego przed upływem tego terminu.
-
Kupujący zobowiązany jest udostępnić przedmiot reklamacji w sposób umożliwiający jego identyfikację i ocenę.
-
Przebieg reklamacji i dokonane ustalenia utrwala się w formie protokołu reklamacyjnego. W razie odmowy podpisania protokołu przez Kupującego, przedstawiciele Nadleśnictwa podpisują protokół jednostronnie i zamieszczają wzmiankę o przyczynie braku podpisu.
§6
[Postanowienia końcowe]
-
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie zastosowanie znajdują przepisy Kodeksu cywilnego i inne obowiązujące przepisy w tym zakresie. W pozostałych przypadkach decyzje podejmuje Nadleśniczy.
-
Wszelkie spory mogące wyniknąć w związku zakupem na podstawie cennika detalicznego, Kupujący i Nadleśnictwo będą starały się rozstrzygać polubownie. W razie braku możliwości porozumienia spór zostanie poddany rozstrzygnięciu właściwemu miejscowo dla Nadleśnictwa sądowi powszechnemu w Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Klauzula informacyjna dotycząca realizacji obowiązku informacyjnego o ochronie danych osobowych w Nadleśnictwie Turawa znajduje się pod adresem:
http://www.turawa.katowice.lasy.gov.pl/witamy/-/asset_publisher/Wo5w/content/rodo