Asset Publisher Asset Publisher

Polnisches Hit

Polnische Holzprodukte, wie Möbel, Fenster- und Türrahmen, Jachtboote, Papier und Verpackungen, sind wahre Markthits.

Unser Land ist zehntgrößte Möbelproduzent und viertgrößte Möbelexporteur in der Welt. Das Verkaufsvolumen der Holzindustrie im Außenhandel beträgt 45 Milliarden Zloty jährlich, was 10 % des ganzen polnischen Exportes ausmacht. Von der Schlüsselrolle des Forst- und Holzsektors zeugt die Tatsache, dass er ca. 2 % des BIP erwirtschaftet. Es handelt sich dabei nicht nur um die Tatsache, dass hunderttausende Menschen dabei Arbeit haben, sondern die Holzindustrie ist auch Antriebskraft für viele Investitionen und für die Entwicklung innovativer Technologien. Seit der Wende zieht sie auch das ausländische Kapital mit einem Wert von über 30 Milliarden Zloty.

Wald gibt Arbeit

Die Staatsforste gehören zu den führenden Arbeitgebern in Polen. Wald und Holz sichern allerdings auch den Unterhalt für ein paar Tausend Mitarbeiter privater Forstbetriebe, die im Auftrag des Staatsforstbetriebes u.a. Aufforstung, Pflegearbeiten, Holzernte und Holzabtransport übernehmen. Vor allem gibt aber der Wald Beschäftigung für Mitarbeiter unzähliger Firmen in der Holz-, Möbel- und Papierindustrie tätig sind. Insgesamt sind es bis 375 Tausend Polen. Statistisch gesehen arbeitet jeder hundertste Einwohner unseres Landes in der Forstwirtschaft bzw. Holzindustrie.

Unter privaten Forst- und Holzbetrieben gibt es sowohl große Konzerne mit ausländischer Kapitalbeteiligung als auch große und mittelständische Firmen mit polnischem Kapital. 90% der Unternehmen machen allerdings kleine Betriebe aus, die die generationslange Traditionen in der Forstwirtschaft fortpflegen und in schwächer entwickelten Regionen Polens tätig sind. Die Forstwirtschaft und Holzindustrie sowie die Landwirtschaft bilden dort die Existenzgrundlage von hunderttausenden Familien. Sogar bis 60% aller Arbeitsstellen im Forst- und Holzsektor befinden sich in ländlichen Gebieten.

Der Forst- und Holzsektor erwirtschaftet 2% des polnischen BIP

  • 2% des polnischen BIP werden im Forst- und Holzsektor erwirtschaftet.
  • Polen viertgrößter Möbelhersteller und zehntgrößter Möbelexporteur in der Welt.
  • 50% des Papiers und 90% der Möbel, die in Polen hergestellt werden, werden exportiert.
  • Der jährliche Export der Erzeugnisse der polnischen Holz-, Papier- und Möbelindustrie (10% des gesamten Exportvolumens) beläuft sich auf 45 Milliarden Zloty.
  • Der polnische Holzsektor hat seit 1990 direkte ausländische Investitionen im Wert von 30 Milliarden Zloty (5,5% aller Investitionen) angezogen.
  • 100 kg Papier jährlich verbraucht der durchschnittliche Pole (Durchschnittswert für EU beträgt 160 kg, für die USA 230kg).

Quelle: E. Ratajczak „Potencjał gospodarczy przemysłów opartych na drewnie i perspektywy ich rozwoju", GUS, Warszawa 2012.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

cenniki detaliczne

Sprzedaż detaliczna

Regulamin Sprzedaży Detalicznej

§1

[Określenia]

  1. Regulamin sprzedaży detalicznej w Nadleśnictwie Turawa, określa warunki i zasady sprzedaży drewna, choinek i stroiszu podmiotom uprawnionym zwanym dalej łącznie ,,Kupującymi”.

  2. Ilość i rodzaj produktów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej uzależniona jest od wykonywanych w danym okresie prac leśnych.

  3. Użyte w niniejszym regulaminie określenia oznaczają:

    1. Nadleśnictwo – jednostka organizacyjna PGL LP - Nadleśnictwo Turawa;

    2. Konsument – osoba fizyczna dokonująca z Nadleśnictwem czynność prawną niezwiązaną bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową;

    3. Przedsiębiorca - osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną (odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną) wykonująca działalność gospodarczą.

    4. Produkty – drewno, choinki i stroisz 

§2

[Warunki ogólne]

  1. Sprzedaż detaliczna co do zasady przeznaczona jest dla konsumentów detalicznych.

  2. Sprzedaż detaliczną w Nadleśnictwie Turawa prowadzą upoważnione przez Nadleśniczego osoby.

  3. Konsumenci nabywają produkty wyłącznie na podstawie odpowiedniego cennika detalicznego. Sprzedaż detaliczną dla Konsumentów prowadzi się bezpośrednio w leśnictwach lub (w przypadku nieobecności upoważnionej osoby) w biurze Nadleśnictwa. Upoważniona osoba w leśnictwie jest zobowiązana do wystawienia asygnaty oraz paragonu fiskalnego. W biurze Nadleśnictwa sprzedaż jest dokonywana wyłącznie na podstawie faktury VAT.

  4. Przedsiębiorcy nabywają produkty na podstawie cennika detalicznego wyłącznie za zgoda Nadleśniczego. Przy sprzedaży detalicznej możliwe jest uiszczenia zapłaty przedpłatą na rachunek bankowy Nadleśnictwa lub gotówką w kasie. Przedsiębiorcy muszą być zarejestrowanymi odbiorcami drewna w PGL LP. Zakup jest dokonywany na podstawie faktury VAT wystawianej w biurze Nadleśnictwa.

  5. Organizacja pozyskania kosztem nabywcy (samowyrób) jest regulowana odrębnym Zarządzeniem.

§3

[Przedmiot i ceny sprzedaży]

  1. Surowiec drzewny podlegający sprzedaży detalicznej jest zgodny z obowiązującymi warunkami technicznymi oraz mającymi zastosowanie do pomiaru i klasyfikacji surowca drzewnego, publikowanymi na stronie www.drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno.

  2. Sprzedaż detaliczna realizowana jest na podstawie aktualnie obowiązujących w Nadleśnictwie Turawa cenników i dotyczy wyłącznie produktów w nich wymienionych.

  3. Ceny detaliczne drewna są cenami loco las po zrywce (za wyjątkiem samo wyrobu) za 1 m3.

  4. Cena detaliczna choinek jest ceną za 1 sztukę drzewka.

  5. Cena detaliczna stroiszu jest ceną za 1 mp.

  6. Cennik detaliczny na drewno oraz cennik detaliczny na choinki i stroisz są dostępne powszechnie w biurze Nadleśnictwa, w kancelariach leśnictw oraz na stronie internetowej.

§4

[Odbiór drewna]

  1. Zakupionego drewna nie wolno Kupującym zabierać bez uprzedniego doręczenia asygnaty lub faktury VAT miejscowym organom administracji leśnej oraz bez uzyskania adnotacji o wydaniu drewna.

  2. Wywóz z lasu odbywa się w wyznaczonych dniach i godzinach drogami wskazanymi przez wydającego produkty.

  3. Kupującego obowiązuje termin wywozu drewna podany na asygnacie lub fakturze VAT; w razie niemożności wywozu w oznaczonym terminie, Kupujący winien zgłosić się do leśnictwa o wyznaczenie nowego terminu. Po tym terminie administracja leśna nie opowiada za zakupione produkty, a Kupujący nie może rościć do Nadleśnictwa pretensji co do pogorszenia stanu jakościowego, częściowej lub całkowitej kradzieży zakupionych produktów.

§5

[Reklamacje]

  1. Kupujący składa pisemną reklamację do Nadleśnictwa niezwłocznie po stwierdzeniu wady drewna, najpóźniej w terminie 14 dni od daty adnotacji o wydaniu - z tym, że reklamację wady jakościowej, której skutkiem jest szybko postępująca deprecjacja drewna (sinizna, brunatnica, zaparzenie lub inna wada, która mogła powstać po odbiorze drewna), Kupujący zgłasza w terminie 5 dni od wystawienia dokumentu wydania drewna.

Odbiór ilościowy drewna przeprowadza się w momencie jego wydania. Po odbiorze drewno nie podlega reklamacji ilościowej, za wyjątkiem reklamacji z tytułu błędnego pomiaru, która może być zgłoszona przez Kupującego wyłącznie w przypadku drewna mierzonego w pojedynczych sztukach.

  1. Reklamacja rozpatrywana jest przez Nadleśnictwo w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia lub uzupełnienia reklamacji, przez upoważnionych przedstawicieli Nadleśnictwa, w dniu uzgodnionym z Kupującym. Zachowanie terminu rozpatrzenia reklamacji może nastąpić poprzez wysłanie listu poleconego przed upływem tego terminu.

  2. Kupujący zobowiązany jest udostępnić przedmiot reklamacji w sposób umożliwiający jego identyfikację i ocenę.

  3. Przebieg reklamacji i dokonane ustalenia utrwala się w formie protokołu reklamacyjnego. W razie odmowy podpisania protokołu przez Kupującego, przedstawiciele Nadleśnictwa podpisują protokół jednostronnie i zamieszczają wzmiankę o przyczynie braku podpisu.

§6

[Postanowienia końcowe]

  1. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie zastosowanie znajdują przepisy Kodeksu cywilnego i inne obowiązujące przepisy w tym zakresie. W pozostałych przypadkach decyzje podejmuje Nadleśniczy.

  2. Wszelkie spory mogące wyniknąć w związku zakupem na podstawie cennika detalicznego, Kupujący i Nadleśnictwo będą starały się rozstrzygać polubownie. W razie braku możliwości porozumienia spór zostanie poddany rozstrzygnięciu właściwemu miejscowo dla Nadleśnictwa sądowi powszechnemu w Rzeczypospolitej Polskiej.

  3. Klauzula informacyjna dotycząca realizacji obowiązku informacyjnego o ochronie danych osobowych w Nadleśnictwie Turawa znajduje się pod adresem:

http://www.turawa.katowice.lasy.gov.pl/witamy/-/asset_publisher/Wo5w/content/rodo